Φόρμα επικοινωνίας

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *

Κυριακή 2 Ιουλίου 2017

Filled Under:

Ο ΘΟΥΚΥΔΙΔΗΣ-ΤΟ ΔΙΚΑΙΟ ΤΟΥ ΠΟΛΕΜΟΥ ΚΑΙ ΤΗΣ ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΑΣ



Ο ΘΟΥΚΥΔΙΔΗΣ-ΤΟ ΔΙΚΑΙΟ ΤΟΥ ΠΟΛΕΜΟΥ ΚΑΙ ΤΗΣ ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΑΣ

Του Γ. Σταραντζή
Δικηγόρου Αρείου Πάγου και Συμβουλίου Επικρατείας
Επιστημονικός Συνεργάτης
«Αρχείου Νομολογίας»

«Ποτέ άνθρωπος, εις τον οποίον παρουσιάσθηκε η ευκαιρία να αποκτήσει κάτι δια της σκαιάς βίας, δεν παρέλειψε να το κάμη, προτιμήσας την δικαιοσύνην».
Θουκυδίδης (1,76,2 - μετάφρα­ση Ελ. Βενιζέλου)
ΠΑΝΤΑ και σήμερα στο δίκαιον του πολέμου και της διπλωματίας υπάρχουν θεσμοί, που είναι μεν τυ­πικά νόμιμοι, δίχως να είναι ουσια­στικά δίκαιοι και ηθικοί. Ο αποκλει­σμός π.χ. που μπορεί να οδηγήσει ολόκληρο το Λαό ενός Κράτους στο λιμό και αφανισμό υπό ορισμένες προϋποθέσεις είναι νόμιμος ενώ στην ουσία είναι ανήθικος και παρα­μένει βάρβαρος και κυνικός.
Οι ιδέες της ηθικής και του Αν­θρωπισμού δεν αποτελούν δυστυ­χώς, τα βάθρα του Δικαίου και της πολιτικής πράξεως, γιατί το Δίκαιο υπηρετεί την κοινωνική σκοπιμότη­τα και είναι δημιούργημα της και δεν έχει έργο του την εκπλήρωση του απόλυτου ηθικού κανόνα- εάν υπάρχει απόλυτος - να επιβάλλει δηλαδή, επί της Γης και των Ανθρώπων την ηθική.
Οι Αρχές αυτές, οι ο­ποίες, με ελάχιστες παραλλαγές ε­πικρατούν παγκόσμια δεν είναι δίκαιες, γιατί η δικαιοσύνη ως ηθική αξία και η πολιτική δεν αποτελούν ακόμα τις βασικές, τις θεμελιακές αξίες της ηθικής και τούτο γιατί το κράτος ως έννομη βία δεν είναι κρά­τος του Θεού, που θα πραγματώσει τη Δικαιοσύνη και την ηθική επί της Γης, αλλά, «Κράτος του Καίσαρος» που θέλει να πραγματώσει το «ρυθ­μό και την τάξη» και τις περισσότε­ρες φορές στο περιθώριο της ηθι­κής και της Δικαιοσύνης ή και ενα­ντίον της.
Εάν κανείς μελετήσει τον Θου­κυδίδη, τον πόλεμο που περιγράφει στην ιστορία του, τις Αρχές που ε­φαρμόζουν οι εμπόλεμοι, τους κανόνες που διακηρύττουν ή αντιπρόσωποι των εμπολέμων (πρεσβευ­τές) κατά τη διαπραγμάτευση της Ειρήνης, ιδίως των Αθηναίων, όχι μόνο θα μελαγχολήσει, αλλά, θα δώσει... συγχωροχάρτι στη σημερι­νή διπλωματία στην οποία ο πολίτης και η ηθική του βλέπει κυνισμό και ωμή βία. Ο Θουκυδίδης του Επιτα­φίου - εκεί όλα είναι ιδανικά- διαπνέ­εται από την Αρχή ότι η δύναμη στις σχέσεις των Πόλεων - Κρατών είναι βασικό καθοριστικό στοιχείο και το δίκαιο παραμερίζεται, αν δεν στραγγαλίζεται κατά τη λύση των διαφορών.
Μνημείο δε, ωμής δυνάμεως, αυθαίρετης βίας αποτελεί ο διάλο­γος Αθηναίων και Μηλίων για τη σύ­ναψη συνθήκης φιλίας και συμμαχίας. Η Μήλος είναι μικρή και αδύναμη κρατική οντότητα, η Αθήνα με­γάλη δύναμη. Ο Στόλος των Αθηναί­ων αγκυροβολημένος στα "χωρικά ύδατα" των Μηλίων με στραμμένα τα πυροβόλα όπλα της εποχής εκεί­νης προς τους δορυάλωτους Μηλίους οι Αθηναίοι λένε:
"ως προς μεν τους θεούς πιστεύομεν, ως δε τους ανθρώπους καλώς γνωρίζομεν, ότι ωθούμενοι ανέκαθεν υπό ακάθε­κτου φυσικής ορμής άρχουν πα­ντού, όπου η δύναμίς των είναι επι­κρατέστερα"
(5-1502 Μετάφραση Ελ. Βενιζέλου).
 Δίκαιον είναι η δύναμις και όπου υπάρχει δύναμις, ο δυνατός επιβάλλει τη θέληση του. Δεν είναι μία α­ντανάκλαση των ιδεών της σοφιστι­κής, στη διπλωματία των Αθηναίων και ιδίως των ιδεών του Θρασύμαχου; Ότι δίκαιον είναι η δύναμις του ισχυρότερου; Τον ωμό θρίαμβο των δυνατών, που επικυρώνει η φυσική τάξη των πραγμάτων;
Εξίσου γνωρίζομεν, διακηρύτ­τουν οι διαπραγματευτές, και οι δύ­ο, ότι κατά την συζήτησιν των Ανθρώπινων πραγμάτων το επιχείρημα του δικαίου αξία  έχει, όπου ίση υ­πάρχει δύναμις προς επιβολήν αυ­τού, ότι όμως ο ισχυρός επιβάλλει ότι του επιτρέπει η δύναμη του και ο ασθενής παραχωρεί ότι του επιβάλ­λει η αδυναμία του
(5, 89 Μετάφρα­ση Ελ. Βενιζέλου).
Οι ιδέες αυτές του Θουκυδίδη αναφέρονται στον πόλεμο και απη­χούν την από ανθρωπιά και τη βαρβαρότητα του πολέμου. Θα ήταν δυνατόν στον πόλεμο να επικρα­τούσαν άλλες απόψεις σαν κανόνες και Αρχές ηθικά Ευαίσθητες, Αν­θρωπινότερες και Δικαιότερες; Η Ζωή μέχρι τώρα δεν μας έχει δώσει ξεκάθαρη απάντηση.
Η ίδια Αθηναϊκή Πολιτεία - Κρά­τος που διακήρυττε αυτά στον πό­λεμο και τη διπλωματία του πολέ­μου χάρισε την Ανθρωπότητα τη Δημοκρατία, τη μεγαλύτερη πνευ­ματική σύλληψη των αιώνων, τη με­γαλύτερη πολιτική κατάκτηση της Ι­στορίας.
Ο Θουκυδίδης θα αποτελεί τη παγκόσμια πολιτική Ακαδημία Επιστημών που όμοια της δεν θα γίνει ΠΟΤΕ. Οι πολιτικοί, οι διπλωμάτες και οι Στρατιωτικοί Άξιοι του ονόμα­τος και της αποστολής του, ΠΡΕΠΕΙ να έχουν το μεγάλο Έλληνα Συγ­γραφέα και την ιστορία κάτω απ' το προσκέφαλα τους, εάν θέλουν να αντιληφθούν και να ερμηνεύσουν τα πολιτικά γεγονότα και τη δύναμη της εξουσίας, η οποία καταντά σχι­ζοφρένεια όταν ασκείται ως ωμή βία μακριά από Αρχές Δικαίου και ηθικης.
Τις αντιλήψεις αυτές των Αθη­ναίων εξέφρασε πρόσφατα ο πο­λύς Χένρι Κίζιγκερ στην Αμερική τ. Υπουργός Εξωτερικών συγγραφέ­ας της "ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΑΣ" όταν είπε το γεμάτο κυνισμό «όταν κάνεις πολιτική την ηθική την αφήνεις σπίτι σου»!!! πηγη

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Οι απόψεις που εκφράζονται στα σχόλια των άρθρων δεν απηχούν κατ' ανάγκη τις απόψεις του blog μας, το οποίο ως εκ τούτου δεν φέρει καμία ευθύνη. Για τα άρθρα που αναδημοσιεύονται εδώ με πηγή, ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο την ιστοσελίδα.‌‌