Ο ΘΟΥΚΥΔΙΔΗΣ-ΤΟ ΔΙΚΑΙΟ ΤΟΥ ΠΟΛΕΜΟΥ ΚΑΙ ΤΗΣ ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΑΣ
Του Γ. Σταραντζή
Δικηγόρου Αρείου Πάγου και Συμβουλίου Επικρατείας
Επιστημονικός Συνεργάτης
«Αρχείου Νομολογίας»
«Ποτέ άνθρωπος, εις τον οποίον παρουσιάσθηκε η ευκαιρία να αποκτήσει κάτι δια της σκαιάς βίας, δεν παρέλειψε να το κάμη, προτιμήσας την δικαιοσύνην».
Θουκυδίδης (1,76,2 - μετάφραση Ελ. Βενιζέλου)
ΠΑΝΤΑ και σήμερα στο δίκαιον του πολέμου και της διπλωματίας υπάρχουν θεσμοί, που είναι μεν τυπικά νόμιμοι, δίχως να είναι ουσιαστικά δίκαιοι και ηθικοί. Ο αποκλεισμός π.χ. που μπορεί να οδηγήσει ολόκληρο το Λαό ενός Κράτους στο λιμό και αφανισμό υπό ορισμένες προϋποθέσεις είναι νόμιμος ενώ στην ουσία είναι ανήθικος και παραμένει βάρβαρος και κυνικός.
Οι ιδέες της ηθικής και του Ανθρωπισμού δεν αποτελούν δυστυχώς, τα βάθρα του Δικαίου και της πολιτικής πράξεως, γιατί το Δίκαιο υπηρετεί την κοινωνική σκοπιμότητα και είναι δημιούργημα της και δεν έχει έργο του την εκπλήρωση του απόλυτου ηθικού κανόνα- εάν υπάρχει απόλυτος - να επιβάλλει δηλαδή, επί της Γης και των Ανθρώπων την ηθική.
Οι Αρχές αυτές, οι οποίες, με ελάχιστες παραλλαγές επικρατούν παγκόσμια δεν είναι δίκαιες, γιατί η δικαιοσύνη ως ηθική αξία και η πολιτική δεν αποτελούν ακόμα τις βασικές, τις θεμελιακές αξίες της ηθικής και τούτο γιατί το κράτος ως έννομη βία δεν είναι κράτος του Θεού, που θα πραγματώσει τη Δικαιοσύνη και την ηθική επί της Γης, αλλά, «Κράτος του Καίσαρος» που θέλει να πραγματώσει το «ρυθμό και την τάξη» και τις περισσότερες φορές στο περιθώριο της ηθικής και της Δικαιοσύνης ή και εναντίον της.
Εάν κανείς μελετήσει τον Θουκυδίδη, τον πόλεμο που περιγράφει στην ιστορία του, τις Αρχές που εφαρμόζουν οι εμπόλεμοι, τους κανόνες που διακηρύττουν ή αντιπρόσωποι των εμπολέμων (πρεσβευτές) κατά τη διαπραγμάτευση της Ειρήνης, ιδίως των Αθηναίων, όχι μόνο θα μελαγχολήσει, αλλά, θα δώσει... συγχωροχάρτι στη σημερινή διπλωματία στην οποία ο πολίτης και η ηθική του βλέπει κυνισμό και ωμή βία. Ο Θουκυδίδης του Επιταφίου - εκεί όλα είναι ιδανικά- διαπνέεται από την Αρχή ότι η δύναμη στις σχέσεις των Πόλεων - Κρατών είναι βασικό καθοριστικό στοιχείο και το δίκαιο παραμερίζεται, αν δεν στραγγαλίζεται κατά τη λύση των διαφορών.
Μνημείο δε, ωμής δυνάμεως, αυθαίρετης βίας αποτελεί ο διάλογος Αθηναίων και Μηλίων για τη σύναψη συνθήκης φιλίας και συμμαχίας. Η Μήλος είναι μικρή και αδύναμη κρατική οντότητα, η Αθήνα μεγάλη δύναμη. Ο Στόλος των Αθηναίων αγκυροβολημένος στα "χωρικά ύδατα" των Μηλίων με στραμμένα τα πυροβόλα όπλα της εποχής εκείνης προς τους δορυάλωτους Μηλίους οι Αθηναίοι λένε:
"ως προς μεν τους θεούς πιστεύομεν, ως δε τους ανθρώπους καλώς γνωρίζομεν, ότι ωθούμενοι ανέκαθεν υπό ακάθεκτου φυσικής ορμής άρχουν παντού, όπου η δύναμίς των είναι επικρατέστερα"
(5-1502 Μετάφραση Ελ. Βενιζέλου).
Δίκαιον είναι η δύναμις και όπου υπάρχει δύναμις, ο δυνατός επιβάλλει τη θέληση του. Δεν είναι μία αντανάκλαση των ιδεών της σοφιστικής, στη διπλωματία των Αθηναίων και ιδίως των ιδεών του Θρασύμαχου; Ότι δίκαιον είναι η δύναμις του ισχυρότερου; Τον ωμό θρίαμβο των δυνατών, που επικυρώνει η φυσική τάξη των πραγμάτων;
Εξίσου γνωρίζομεν, διακηρύττουν οι διαπραγματευτές, και οι δύο, ότι κατά την συζήτησιν των Ανθρώπινων πραγμάτων το επιχείρημα του δικαίου αξία έχει, όπου ίση υπάρχει δύναμις προς επιβολήν αυτού, ότι όμως ο ισχυρός επιβάλλει ότι του επιτρέπει η δύναμη του και ο ασθενής παραχωρεί ότι του επιβάλλει η αδυναμία του
(5, 89 Μετάφραση Ελ. Βενιζέλου).
Οι ιδέες αυτές του Θουκυδίδη αναφέρονται στον πόλεμο και απηχούν την από ανθρωπιά και τη βαρβαρότητα του πολέμου. Θα ήταν δυνατόν στον πόλεμο να επικρατούσαν άλλες απόψεις σαν κανόνες και Αρχές ηθικά Ευαίσθητες, Ανθρωπινότερες και Δικαιότερες; Η Ζωή μέχρι τώρα δεν μας έχει δώσει ξεκάθαρη απάντηση.
Η ίδια Αθηναϊκή Πολιτεία - Κράτος που διακήρυττε αυτά στον πόλεμο και τη διπλωματία του πολέμου χάρισε την Ανθρωπότητα τη Δημοκρατία, τη μεγαλύτερη πνευματική σύλληψη των αιώνων, τη μεγαλύτερη πολιτική κατάκτηση της Ιστορίας.
Ο Θουκυδίδης θα αποτελεί τη παγκόσμια πολιτική Ακαδημία Επιστημών που όμοια της δεν θα γίνει ΠΟΤΕ. Οι πολιτικοί, οι διπλωμάτες και οι Στρατιωτικοί Άξιοι του ονόματος και της αποστολής του, ΠΡΕΠΕΙ να έχουν το μεγάλο Έλληνα Συγγραφέα και την ιστορία κάτω απ' το προσκέφαλα τους, εάν θέλουν να αντιληφθούν και να ερμηνεύσουν τα πολιτικά γεγονότα και τη δύναμη της εξουσίας, η οποία καταντά σχιζοφρένεια όταν ασκείται ως ωμή βία μακριά από Αρχές Δικαίου και ηθικης.
Τις αντιλήψεις αυτές των Αθηναίων εξέφρασε πρόσφατα ο πολύς Χένρι Κίζιγκερ στην Αμερική τ. Υπουργός Εξωτερικών συγγραφέας της "ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΑΣ" όταν είπε το γεμάτο κυνισμό «όταν κάνεις πολιτική την ηθική την αφήνεις σπίτι σου»!!! πηγη
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Οι απόψεις που εκφράζονται στα σχόλια των άρθρων δεν απηχούν κατ' ανάγκη τις απόψεις του blog μας, το οποίο ως εκ τούτου δεν φέρει καμία ευθύνη. Για τα άρθρα που αναδημοσιεύονται εδώ με πηγή, ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο την ιστοσελίδα.